یکی از انواع تسمه های مهم و صنعتی تسمه تایم یا تایمینگ می باشد که کاربردهای متفاوتی دارد. در حال حاضر و با توجه به کاربردهای متنوع انواع تسمه تایم صنعتی در بازار موجود است.

وظیفه اصلی تسمه تایم که بخشی از موتور احتراق داخلی می باشد، کنترل زمان بندی سوپاپ های موتور است. البته در برخی از موتورها زنجیر و چرخ دنده را جایگزین تسمه تایم می کنند.

تسمه تایمینگ صنعتی که در دو نوع لاستیکی و پلی اورتان ساخته می شوند و دارای دنده هایی در گام های استاندارد و با سایزهای متفاوت می باشند که هر کدام تنها بر روی فولی مخصوص خود کارایی دارند.

تسمه تایم صنعتی از انواع تسمه های انتقال قدرت با سرعت و دقت بالا می باشند که دارای انواع مختلفی هستند.

تسمه های تایمینگ از پر مصرف ترین انواع تسمه های صنعتی می باشند. تسمه های تایمینگ می توانند مدار بسته یا مدار باز باشند.

طول تسمه تایمینگ های مدار بسته غیر قابل تغییر می باشند و تعداد دنده های تسمه مشخص و فابریک می باشد ولی عرض این تسمه ها بر اساس سفارش برش داده می شود. شکل دنده های این تسمه ها نیز بسیار متنوع و گسترده می باشد و هر کدام از تیپ دنده ها دارای گام های مختلفی می باشند.

انواع تسمه تایم
تسمه های تایم های مدارباز
تسمه های تایم مدارباز از پلی اورتان ترمو پلاستیک ساخته شده و در مقابل بارهای کششی، مقاومت بالایی نشان می دهد. آن ها در ردیف 25- تا 80+ قابلیت کارکرد داشته و حتی برای مدت زمان کوتاهی می تواند در دمای 110+ سانتی گراد نیز بدون هیچ گونه مشکلی کار کند.

آن ها تقریبا در تمامی صنایع کارایی داشته و وظیفه حمل مواد را به عهده می گیرد. این تسمه ها خود به دو گروه تسمه تایمینگ سیم دار مدار باز و تسمه تایمینگ نخ دار مدارباز تقسیم می شوند.

تسمه تایم سیم دار مدارباز
ترکیبات سازنده این نوع تسمه ها از جنس پلی یورتان می باشد که سیم های تابیده شده موجود در آن ها به جهت بالا بردن استحکام کشش، بکار رفته است. همچنین عرض های تولیدی استاندارد متفاوت و گام های متنوع این نوع از تسمه ها، امکان انتخاب را بالا می برد.

جهت بالا بردن استحکام سایش، از روکش های مخصوصی در برخی از این تسمه ها و در قسمت روی دندانه ها یا پشت تسمه استفاده می گردد.

تسمه تایم نخ دار مدارباز
این نوع تسمه های تایمینگ مدارباز از جنس کلروپرن (کائوچو) تولید می شود که در انواع سایزهای استاندارد اینچی (H،L و…) و سایزهای استاندارد متریک (M, 8M, T5, T105 و…) با قابلیت مصرف در تمامی صنایع موجود می باشد.

همچنین تولید چندین نوع پروفیل دندانه، انتخاب انواع مختلف در حین طراحی را امکان پذیر ساخته است.

تسمه های تایم مدار بسته
تسمه تایمینگ مدار بسته در انواع ماشین آلات با حرکات دقیق و کنترل شده و با سرعت بالا، مورد استفاده قرار می گیرد و در بازه دمایی 25- تا 80+ سانتی گراد بدون مشکل کار می کند. مقاومت فوق العاده ای نسبت به روغن، گریس و چربی دارد.

تسمه تایم مداربسته پلی اورتان سیم دار
تسمه تایم پلی اورتان از پلی یورتان ترموپلاستیک یا سیم های فلزی از جنس استیل (فولادی) ساخته می شوند و مناسب سیستم های انتقال نیزو هستند.

در گام های متنوع و سایزهای متنوع تولید می گردند و دارای خواص ذیل هستند:

مقاومت به سایش و مقاوم با ازن، روغن و گریس.
کارکرد در دمای 25 تا 80 سانتی گراد و در بازه های زمانی کوتاه تا 110 سانتی گراد.
بدون نیاز به تعمیر و نگهداری.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *