در مقاله قبل شما را با انواع تسمه آشنا کردیم که یکی از آن ها تسمه های V شکل بود که انواع زیادی دارد. امروز می خواهیم برای شما عزیزان در مورد تسمه های V شکل به اختصار توضیحی بدهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه تسمه های V شکل
امروزه، تسمه های صنعتی همه جا موجود هستند. با حضور همه جانبه آن ها اینطور به نظر می رسد در پیرامون ما همیشه بوده است. اما در واقع، آن ها یک پدیده جدید هستند. تسمه های صنعتی نقش مهمی در انقلاب صنعتی ایفا کرده است. یکی از اولین اشارات از تسمه های V شکل در خودرو ها در یک مجله در سال ۱۹۱۶ بوده که از چرم به عنوان ماده سازنده تسمه اشاره شده است و همچنین به این که زاویه V در تسمه ها هنوز به خوبی استاندارد شده نیست اشاره کرده است. تسمه های لاستیکی V شکل در سال ۱۹۱۷ توسط جان گیتس از شرکت لاستیک گیتس توسعه داده شده است.
بیش از یک دوره از زمان، از طریق آزمون و خطا، تسمه های صنعتی تکامل یافته اند. مواد سازنده تغییر کرده است و شکل ظاهری دستخوش تغییرات شد. با این حال، آنچه در بیشتر تسمه های صنعتی متداول است قدرت فشار فوق العاده بالا، ظرفیت انتقال بالا و مقاومت در برابر سایش است. به همین دلیل، این تسمه ها برای انتقال بیشتر اسب بخار استفاده می شوند. تسمه مسطح به طور گسترده ای در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در خط میله ها برای انتقال قدرت در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گرفت. در ایالات متحده، از آن ها در کشاورزی، استراخ معدن و برنامه های کاربردی ورود به سیستم مانند کارخانه های چوب بری، خرمن کوب، نوار نقاله برای پر کردن قند های گیاهی، پمپ آب و ژنراتور برق استفاده می شد.
تسمه مسطح هنوز که هنوز است، هر چند نه به همان اندازه اما در خط میله ها استفاده می شود. تسمه مسطح یک سیستم ساده انتقال قدرت است. می تواند قدرت بالا در سرعت های بالای تسمه های پهن و قرقره های بزرگ را منتقل کند. تسمه های V شکل عمدتا جایگزین تسمه های مسطح جهت انتقال قدرت بین مسافت های کوتاه شده و انتقال قدرت برای فواصل طولانی به طور معمول دیگر هرگز با تسمه های انجام نمی شود. تسمه های V شکل مشکل لغزش و هم ترازی را حل کرده است. در حال حاضر کمربند عمومی استاندارد برای انتقال قدرت در نظر گرفته می شوند و بهترین ترکیب از کشش، سرعت حرکت و عمر طولانی ارائه می دهند. آن ها به طور کلی بی پایان هستند و شکل کلی سطح مقطع آن ها ذوزنقه ای است.(از این رو نام “V” روی آن ها گذاشته اند.)

اندازه گیری تسمه هایV شکل به صورت دستی
اگر شما دسترسی به ابزار اندازه گیری تسمه دارید که مشکلی ندارد. در غیر این صورت سه روش اندازه گیری به صورت دستی به شما آموزش خواهیم داد که بتوانید در صورت عدم دسترسی به ابزار اندازه گیری تسمه و مخدوش یا پاک شدن شماره روی خود تسمه، اندازه تسمه V شکل خود را بدست آوردید. سه روشی که قرار است بریا اندازه گیری تسمه ذکر کینم استفاده از متر پارچه ای، متر فلزی و یا یک تکه ریسمان معمولی است.
در ابتدای امر زمانی که می خواهید تسمه را اندازه بگیرید باید بر روی قسمتی از تسمه که از آن قسمت اندازه گیری را شروع می کنید علامت بزنید. در این صورت اندازه گیری شما دقیق خواهد بود.

روش اول: زمانی که نقطه شروع اندازه گیری را مشخص کردید از همان قسمت متر پارچه ای را به دور تسمه بپیچید و تا نقطه شروع ادامه دهید اندازه ای که بدست می آید اندازه دور بیرونی تسمه است.
روش دوم: اگر شما دسترسی به متر پارچه ای ندارد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تسمه خود را بر روی یک متر فلزی باز کنید. اندازه ای که بدست می آید اندازه دور بیرونی تسمه است. هیچگاه سعی نکنید که متری فلزی را مانند متر پارچه ای به دور تسمه بپیچانید چون این کار باعث می شود اندازه گیری شما نادرست شود.
روش سوم: اگر هنوز تسمه بر روی دستگاه شما سوار است و نمی خواهید آن را باز کنید تنها روش و آخرین روش اندازه گیری تسمه استفاده از یک تکه ریسمان است. یک تکه ریسمان بردارید و آن را کاملا به دور بیرونی آن بپیچانید سپس اندازه ریسمان را به راحتی با متر فلزی یا پارجه ای به دست آورید.

آخرین اندازه ای که شما باید بدست آوردی و برای تعیین و تهیه تسمه مناسب به آن احتیاج دارید، عرض تسمه است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که متر فلزی یا پارچه ای را بر روی تسمه قرار دهید و اندازه گیری کنید. به وسیله این دو اندازه ای که بدست آوردی یعنی اندازه بیرونی تسمه و عرض تسمه می توانید تسمه V شکل مناسب برای دستگاه خود را تهیه کنید.

مزایا و معایب تسمه های V شکل
مزایا
در مقایسه با دیگر گونه های تسمه، تسمه های V شکل گشتاور بالاتری را با عرض کمتر منتقل می کند و همچنین دچار تنش کمتری می شوند.
این تسمه ها در مکان هایی که تسمه سطح تماس بسیار کمی با پولی دارد هم قابل استفاده هستند.
این گونه تسمه ها در محدوده سرعتی ۵ تا ۳۰ متر بر ثانیه عملیاتی هستند.
معایب
عیب این نوع تسمه ها این است که با توجه به کارکرد و حالت گُوِه (gove بخوانید) داشتن و افزایش خمیدگی و بادخور بودن آن کارایی ۳ درصدی کمتری نسبت به انواع تسمه های دیگر دارند.
جدا از مطلب فوق این تسمه در فشار های بسیار زیاد دچار لغزش می شود و به راحتی بر اثر لغزش بر روی پولی ها دچار آسیب دیدگی می شود.
در این مقاله سعی کردیم توضیحی مفیدی از تسمه های V شکل برای شما عزیزان ارائه دهیم. اکنون که با تسمه های V شکل آشنا شدید می توانید این نوع تسمه را از مجموعه تسمه گستر تهیه کنید. تنها کافیست تلفن خود را بردارید و با تسمه گستر تماس بگیرید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *