شماره گذاری تسمه با توجه به نوع و جنس تسمه ها انجام می شود. بر روی تسمه ها معمولا کد یا شماره هایی درج می شود که هر یک معنای خاصی دارد.

تسمه

تسمه V یک تسمه گوه ای شکل است که از یک ترکیب لاستیکی ساخته می شود و با یک طناب کششی که به طور خاص برای انتقال نیرو به حرکت طراحی شده است، تقویت شده است. تسمه های V را می توان در مکانیزم های حرکتی مانند موتورهای کمپرسورهای هوا، فن ها و پمپ ها یافت. آنها در اندازه ها و مواد مختلف برای رفع نیازهای برنامه های خاص موجود هستند. برای دفع خرابی سوپاپ ها، سر سیلندر موتور باز شده و تعمیر می شود. شماره گذتری تسمه کمک خواهد کرد تا نوع تسمه مورد نظر خود را پیدا کرده و به راحتی آنرا در صورت خرابی تعویض کنید. انواع مختلفی از تسمه های V وجود دارد.

شماره گذاری تسمه

به طور معمول بر روی سطح انواع تسمه ها کد هایی حک شده که به عنوان شماره فنی آنها شناخته شده و از روی این کد ها می توان به مشخصه های ابعادی و متریال آنها دسترسی پیدا کرد و برای جایگزینی آنها با تسمه صنعتی مشابه این کد مرجع تشخیص می باشد. کدهای درج شده بر روی انواع تسمه های صنعتی متفاوت می باشد و تلفیقی از مشخصه های مکانیکی مختلفی است.
در بین ست های اعداد قید شده بر روی تسمه صنعتی که با حروف نیز تلفیق شده اند سه عدد بیانگر طول تسمه، عرض و ضخامت تسمه بصورت معمول وجود دارند در برخی تسمه های صنعتی مانند تسمه تایمینگ بجای ضخامت طول گام دنده ها بیان گردیده است. تلفیق حروف انگلیسی درج شده بر روی تسمه صنعتی اغلب بیان گر دو ماهیت آنها می باشد یکی متریال بکار رفته در تولید و دیگری نوع دنده، آج و یا نوع عمومی تسمه ها. هر چند تولید کنندگان مختلف تسمه صنعتی شیوه های مختلفی برای کد گذاری محصولات خود دارند و در برخی موارد حروف قید شده در شماره فنی صرفا بصورت مخفف به معرفی برند تولید کننده می پردازد و مفهومی علمی از متریال و خواص مکانیکی ندارند.

نحوه خواندن شماره تسمه

ساده ترین راه برای شناسایی نوع و اندازه تسمه خواندن شماره گذاری تسمه که روی آن درج شده است، می باشد. اما متأسفانه، پس از مدت ها استفاده، تسمه فرسوده می‌شود و شماره تسمه خوانا نیست . در این مورد، توجه به ابعاد کمربند ضروری می شود. بنابراین، باید اندازه های کمربند V خود را پیدا کنید. مراحل زیر به شما این امکان را می دهد:

  • مرحله 1: سطح مقطع تسمه را تعیین کنید

مقاطع تسمه V بر اساس اندازه گیری عرض و عمق بالایی طبقه بندی می شوند. هر ترکیب عرض / عمق با استفاده از یک حرف الفبا برچسب گذاری می شود. به عنوان مثال، تسمه های V با عرض 21/32 اینچ و عمق 7/16 اینچ با برچسب “B” مشخص می شوند.

  • مرحله 2: ساخت کمربند را شناسایی کنید

تسمه های V در دو نوع لبه پیچیده یا خام موجود هستند. یک تسمه پیچ‌دار معمولی دارای پوششی از پارچه لاستیکی است که کمربند را می‌پوشاند. یک تسمه V شکل دندانه دار لبه خام دارای دیواره های لاستیکی آشکار و دندانه های قالبی در قسمت پایینی خواهد بود که شبیه دندان ها هستند. بسته به نوع ساخت و ساز، مشخصات زیر نیز ممکن است وجود داشته باشد:

    • پوشش پارچه ای لاستیکی : پوشش تمام کمربند را پوشانده و از هسته کمربند محافظت می کند
    • پارچه رویه : مقاومت در برابر حرارت و روغن را فراهم می کند
    • بخش حمل بار : سیم ها (همچنین به عنوان اعضای کششی شناخته می شوند) توانایی انتقال نیرو و اطمینان از توزیع یکنواخت بار را دارند.
    • بخش فشرده سازی : الاستومر در برابر خستگی فشاری مقاومت می کند و گرمای داخلی را از بین می برد و فشار جانبی محکمی را در برابر دیواره جانبی چرخ / قرقره ایجاد می کند و بار را به طناب ها توزیع می کند.
    • چرخ‌دنده‌های قالب‌گیری دقیق : انعطاف‌پذیری بیشتری را فراهم می‌کند و امکان استفاده از قطر قرقره‌های کوچک‌تر را فراهم می‌کند و به اتلاف گرما کمک می‌کند.
  • مرحله 3: طول تسمه V را اندازه گیری کنید

سخت ترین قسمت تشخیص تسمه V اندازه گیری طول است. هیچ روش دقیقی وجود ندارد که بتوان آن را در میدان اندازه گیری تسمه V انجام داد. اندازه‌گیری دقیق نیاز به یک وسیله اندازه‌گیری با قرقره‌هایی با ابعاد تعیین‌شده و توانایی اعمال کشش خاص به تسمه مطابق استانداردهای ARPM (انجمن تولیدکنندگان محصولات لاستیکی) برای بخش تسمه داده شده دارد. علاوه بر این، تعدادی از اصطلاحات در صنعت برای توصیف طول وجود دارد (به عنوان مثال طول داخلی، طول بیرونی، طول گام، طول موثر) که آن را بسیار گیج کننده می کند.

برخی از ارائه دهندگان تسمه به کاربران نهایی دستور می دهند که از نوارها برای اندازه گیری طول بیرونی استفاده کنند. در حالی که این روش می تواند طول تسمه تقریبی داشته باشد. اگر درایو دارای برد نصب و برداشت کافی باشد، استفاده از یک نوار می تواند تسمه ای را ایجاد کند که در بسیاری از موارد با درایو مناسب است، با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که طول بهینه برای درایو طراحی شده باشد.

  • مرحله 4: درایو را برچسب بزنید

در نهایت، برای جلوگیری از مشکل شناسایی تسمه V در هر بار نیاز به تعویض، یک روش نگهداری خوب این است که به درستی درایو را با شماره قطعه درست تسمه برچسب گذاری کنید. از برچسب چسب یا هر نوع پی استفاده کنید

تعویض به موقع تسمه

یکی از مهم ترین اجزا در انواع موتور خودرو های مختلف تسمه تایم می باشد. تسمه تایمنیگ وظیفه هماهنگ کردن حرکت میل سوپاپ و میل لنگ را دارد. بایستی حتما تسمه تایمینگ به موقع تعویض شود زیرا در صورتی که تسمه تایم پاره شود، سبب خاموش شدن خودرو شده و بایستی نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کنید. البته در برخی از خودروها پارگی تسمه تایم ضرر بیشتری به خودرو می زند و باعث کج شدن سوپاپ ها می شود.

دلیل این امر نیز این است که با پاره شدن تسمه، زمان باز بودن سوپاپ ها به هم خورده و چند تایی از سوپاپ ها در زمان رسیدن به نقظه مرگ بالایی باز می مانند که در این حالت پیستون با برخورد با سوپاپ سبب کج شدن آن می شود و یا حتی در برخی از موارد دیده شده که در اثر ضربه پیستون به سوپاپ خود پیستون دچار شکستگی می شود.

جایگزینی میل سوپاپ در خودروهای مختلف، متفاوت است. تسمه تایم نیزو را از دنده تایمینگ سر میل لنگ گرفته و به دنده تایمینگ میل سوپاپ انتقال می دهد. جایگزین صحیح تسمه تایم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر تسمه تایم یک یا پند دندانه جابجا شود زمان باز بودن سوپاپ ها به هم ریخته و در کار موتور اختلال پیش می آید.

در پایان

شرکت تسمه گستر با نزدیک به سه دهه فعالیت در زمینه تولید کننده و وارد کننده انواع تسمه از جمله تسمه تایم، تسمه صنعتی، تسمه کشاورزی، تسمه دو شیار و … مدعی ارائه با کیفیت ترین انواع تسمه در داخل کشور می باشد. علاوه بر این ، شرکت تسمه گستر به عنوان نماینده برندهای برتر جهانی در زمینه تولید تسمه از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، ژاپن و غیره می باشد. جهت اطلاع از برندها و خرید تسمه و استعلام قیمت تسمه و موجودی به سایت https://tasmegostar.com مراجعه بفرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *