عواملی که باعث کوتاه شدن عمر و یا پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های آن و نهایتا باعث خارج از تایم شدن موتور قبل از موعد مشخص شده می گردند عبارت اند از:
استفاده زیاد از دور های بالای موتور به خصوص در دور های بیش از ۴۰۰۰ دور در دقیقه و انجام شتابگیری ناگهانی مثبت TAKE OFF و یا کاهش شتاب ناگهانی منفی با استفاده از موتور.
عدم استفاده از دنده متناسب با قدرت و سرعت خودرو، اصطلاحاً دنده مرده در سربالایی ها و یا هنگام عبور از موانع، باعث فشار نامتعارف بر روی سوپاپ های موتور و در نتیجه مقاومت میل بادامک برای گردش روان توسط این تسمه می گردد.
خرابی بلبرینگ هرزگرد تسمه سفت کن و گیرباژ آن، باعث پارگی و کشیدگی یا رد کردن و بریدن دندانه تسمه خواهد شد. معمولاً کارکرد زیاد و یا سفت بودن زیاد تسمه عامل خرابی هرزگرد می باشد، تسمه باید ۲ الی ۳ میلی متر قابل انعطاف باشد و با دستگاه مخصوص سفتی آن تنظیم می شود.
نصب تسمه نامرغوب و تقلبی که توان تحمل فشار و کار زیاد را ندارند. (تسمه نو در سطح بیرونی و داخلی بر اثر تا کردن برای آزمایش نبایستی ترک و شکستگی دیده شود. و یا الیافی از آن در حال جدا شدن باشد و یا حتی یکی از دندانه های آن مشکل داشته باشد. تسمه هایی که به شکل تا خورده نگهداری شده اند و یا اشیاء دیگری روی آن ها گذاشته شده اند دچار مشکل خواهند شد.)
روغن ریزی سر میل لنگ و چرب شدن تسمه تایم
عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی
آسیب های ناشی از بریدن و یا رد کردن و یا جدا شدن دندانه های تسمه تایم:
در خودرو هایی که دارای موتور پژو نوع XU7JP/L3 سی سی 1800 می باشند اگر موتور روشن باشد یا خودرو در حال حرکت باشد و تسمه تایمینگ که عامل گردش میل بادامک و در نهایت پایین بردن سوپاپ ها می شود یک عاج (دنده) رد کند یا پاره شود و راننده سریعاً، دنده خودرو را در وضعیت دنده خلاص قرار ندهد، چون کماکان میل لنگ موتور را در حال گردش بر اثر حرکت چرخ ها می باشد باعث بالا آمدن پیستون می گردد؛ در این وضعیت سر پیستون به ته سوپاپ هایی که پایین مانده اند، برخورد می کند و موجب آسیب به سوپاپ و پیستون و یا سایر اجزاء موتور خواهد شد. بنابراین تعویض به موقع تسمه تایم، باعث جلوگیری از آسیب به موتور خودرو می گردد. هنگام تهیه تسمه نو، به جنس آن از نظر مرغوب بودن و استحکام دندانه ها، به علت حساسیت، حتما توجه کنید و نگذارید مکانیک کار نوع نامرغوب را نصب نماید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *