پاره شدن تسمه تایم چه خطراتی در پی دارد؟

هنگام پاره شدن تسمه تایم ، موتور نمی تواند کار کند. اگر در حین کار کردن موتور تسمه تایم پاره شود، می تواند منجر به مشکلات جدی شود و احتمالاً باعث آسیب های غیرقابل برگشت به پیستون ها، سرسیلندرها و سوپاپ ها می شود. بعضی اوقات با پاره شدن تسمه تایم و یا باز شدن تسمه دینام و پمپ هیدرولیک ، غلتک های هرزگرد، به زیر تسمه تایم رفته و موجب پارگی آنها هم می شود. به همین دلیل تعویض هم زمان آن ها طبق دستور کارخانه مهم است و تعویض یکی از آن ها ممکن است مشکل ساز شود، به همین دلیل بیشتر قطعه سازان خودرو همه آن ها را در یک مجموعه، عرضه می کنند.

تسمه تایم

تسمه تایم که به عنوان کامبلت نیز شناخته می شود، یک تسمه دندانه دار است که وظیفه اطمینان از هماهنگی قطعات مهم موتور مانند میل بادامک و میل لنگ با یکدیگر را بر عهده دارد. این برای همگام سازی میل بادامک با موقعیت میل لنگ طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که سوپاپ ها به موقع باز و بسته می شوند. اکثر تسمه های تایم از کامپوزیت های بادوام مانند پلی اورتان و کولار ساخته می شوند. اما با گذشت زمان و استفاده زیاد، تسمه فرسوده می شود و منجر به خشک شدن و ترک خوردن آن می شود. تسمه تایم باید قبل از رسیدن به این مرحله تعویض شود.

اینکه ماشین شما دارای تسمه تایم یا زنجیر تایم (همچنین به عنوان زنجیر بادامک) باشد بستگی به مدل خودرو دارد، برای پیدا کردن آن، کتابچه راهنمای وسیله نقلیه را بررسی کنید یا از گاراژ محلی خود بپرسید. اگر در حال خرید خودروی جدید هستید، قبل از خرید باید بررسی کنید که آیا تسمه تایم یا زنجیر تایم دارید یا خیر. اگر تسمه تایم است، مهم است که بفهمید آیا تسمه نیاز به تعویض دارد و چه زمانی.

علائم پاره شدن تسمه تایم

در برخی خودروها سوپاپ های آن در هنگام باز شدن وارد منطقه حرکتی پیستون می شوند در این صورت پاره شدن تسمه تایم، باعث برخورد سوپاپ باز با پیستون در حال بالا آمدن می شود و این برخورد نه تنها سوپاپ ها را از بین می برد بلکه در برخی موارد می تواند به سر سیلندر نیز آسیب برساند. اما اگر پیشرانه خودرو از نوع non-interferernce باشد در صورت پاره شدن تسمه دیگر آسیبی به ساپ ها و سایر بخش های پیشرانه وارد نمی شودو تنها اتفاقی که با پاره شدن تسمه می افتد، خاموش شدن موتور است.

پاره شدن تسمه در موتور خودرهای گوناگون، اثر خرابی مختلفی دارد. برای مثال در برخی خودروها مثل دوو و موتورهای قدیمی پراید که پیستون به سوپاپ ها نمی رسد، پاره شدن تسمه فقط منجر له خاموشی موتور خواهد شد و آسیب مکانیکی دیگری به قطعات سر سیلندر وارد نمی شود.

در برخی از پیشرانه ها مثل موتور پژو 405 و سمند، پاره شدن یا رد کردن یکی دو دندانه از تایم، منجر به برخورد پیستون با سوپاپ ها شده و بسته به شدت برخورد که به دو موتور خودرو بستگی دارد، می تواند باعث کج شدن سوپاپ ها و یا حتی تعویض بسیاری از قطعات سر سیلندر و حتی خود سر سیلندر شود.

با وقوع این اتفاق در پیشرانه خودرویی مثل کیا ریو، شدت آسیب بسیار بالا می رود و منجر به تعویض اکثریت قطعات موتور خواهد شد. در بیشتر موارد زمانی که خودرو روشن است، تسمه پاره می شود و در این مواقع آسیب های نظیر خرابی سر سیلندر، میل لنگ ها و پمپ روغن را نیز به دنبال خواهد داشت. نشانه های خرابی تسمه تایم پوسیدگی، ترک خوردگی، ساییدگی و از بین رفتن دندانه ها هستند.

چه زمانی باید تسمه تایم خود را تعویض کنم؟

تاریخ مشخصی در مورد زمان تعویض تسمه تایم وجود ندارد، این به تعداد دفعات استفاده از خودرو و برند و مدل وسیله نقلیه بستگی دارد. فواصل توصیه شده تسمه تایم را می توان در کتابچه راهنمای سازنده پیدا کرد. این فواصل معمولاً بر اساس مسافت پیموده شده یا سال ساخت و برند تسمه است. زنجیر تایم از حلقه‌های فلزی ساخته شده است که بسیار شبیه به زنجیر است. این بسیار بادوام تر است و طول عمر بیشتری را ارائه می دهد. به طور کلی طول عمر ماشین دوام می آورد و نیازی به تعویض ندارد. نکته منفی این است که زنجیر تایم سنگین تر است و مصرف سوخت خودرو را افزایش می دهد.

علائم تسمه تایم معیوب

اگر تسمه تایم در حین رانندگی پاره شود، خودرو بلافاصله خراب می شود و می تواند باعث آسیب شدید به موتور شود. چندین علامت وجود دارد که باید از آنها آگاه بود که می تواند نشان دهنده مشکل در تسمه تایم باشد، این علائم معمولاً شامل یک یا چند مورد زیر است:

  • صداهای غیر معمول
    صدای تیک تیک نشانه رایجی از وجود مشکل در تسمه تایم است – اگرچه این نوع صدا می تواند نشانه مشکلات دیگری نیز باشد، مهم است که در اسرع وقت موتور را به طور کامل بررسی کنید.
  • از دست دادن قدرت
    اگر دندانه های تسمه تایم بشکنند، احتمالاً ماشین شروع به لغزش دنده می کند – این می تواند منجر به از کار افتادن و از کار افتادن موتور در حین رانندگی شود. بلافاصله برای راننده مشخص می شود که موتور به درستی کار نمی کند، ممکن است به نظر برسد که در حالت آرام آرام است یا ممکن است در هنگام شتاب گیری قدرت کم باشد.
  • یک چراغ هشدار موتور ظاهر می شود
    چراغ هشدار موتور چشمک زن نشانه واضحی است که نشان می دهد مشکلی در موتور خودرو وجود دارد، ممکن است تسمه تایم باشد یا ممکن است چیز دیگری باشد. هر نوع چراغ هشدار موتور به طور کلی یک کد همبستگی را برای نشان دادن محل خطا نشان می دهد.
  • موتور شروع به کار نمی کند
    اگر ماشین روشن نشود، این می تواند به این معنی باشد که تسمه تایم مشکل دارد. شکستگی تسمه تایم از چرخش میل بادامک در هنگام چرخش میل لنگ جلوگیری می کند و خودرو به هیچ وجه نمی تواند روشن شود.
  • آتش سوزی موتور
    اگر تسمه تایم از کار بیفتد یا فرسوده شده باشد، می‌تواند منجر به باز شدن و بسته شدن سیلندرهای موتور از همگام‌سازی شود – این می‌تواند باعث احتراق ناقص موتور شود. سیگنال دیگری مبنی بر اینکه تسمه تایم باید فوراً تعویض شود.

اگر تسمه تایم پاره شد چه کنم؟

بعد از پارگی تسمه تایم، قبل از اینکه بتواند دوباره به حالت عادی کار کند، خودرو باید به نزدیکترین گاراژ بکسل شود و تسمه تعویض شود، مهم است که هنگام تعویض تسمه، زمان بندی توسط یک تکنسین ماهر به درستی تنظیم شود. اگر تسمه تایم نشانه‌های معیوب بودن را نشان می‌دهد، ممکن است همچنان امکان رانندگی وجود داشته باشد،با این حال، این کار توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است در هر زمانی دچار آسیب و پارگی شود.

در پایان

شرکت تسمه گستر با نزدیک به سه دهه فعالیت در زمینه تولید کننده و وارد کننده انواع تسمه از جمله تسمه تایم، تسمه صنعتی، تسمه کشاورزی، تسمه دو شیار و … مدعی ارائه با کیفیت ترین انواع تسمه در داخل کشور می باشد. علاوه بر این ، شرکت تسمه گستر به عنوان نماینده برندهای برتر جهانی در زمینه تولید تسمه از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، ژاپن و غیره می باشد. جهت اطلاع از برندها و خرید تسمه و استعلام قیمت تسمه و موجودی به سایت https://tasmegostar.com مراجعه بفرمایید.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *