کاربرد تسمه آهنی در صنعت

یکی از مهم ترین ابزارها در صنعت، تسمه می باشد، از انواع تسمه در موارد مختلف استفاده می شود. یکی از انواع تسمه، تسمه های آهنی می باشد که در صنعت بسیار کاربردی است. تسمه نقاله،تسمه تایم،تسمه شیاری،تسمه تخت و… انواع دیگری از تسمه می باشند که کاربرد های متفاوتی دارند به طوری که تسمه تایم یکی از اجزای مهم خودرو می باشد که عملکرد مهمی نیز دارد.

تسمه آهنی

از گذشته دور تاکنون تجهیزات حمل بار نقش بسزایی در صنعت داشته اند. سابقه تجهیزات حمل بار، تاریخ وسیعی در صنعت دارند. رایج ترین تجهیزات حمل بار قلابی شکل، انواع مختلفی از تسمه آهنی هستند.

این وسایل اغلب به صورت اتصال شونده به بار هستند که طبقه بندی آن ها شامل تسمه آهنی، تسمه های طناب سیمی، تسمه های مش فلزی، تسمه های طناب الیافی و تسمه های تخت مصنوعی است. انواع روش های دستی و کمک های مکانیکی در تمام سوابق توسعه بشریت شرح و نشان داده شده است. سوابق پیشین حاکی از استفاده بسیار از اهرم ها و تسمه های ساده بوده است.

تسمه آهنی چیست

در ابتدا زنجیر تسمه ای از آهن کار شده ساخته می شد، معمولا تسمه آهنی با درصد کربن کم ساخته می شوند. به هر حال آلیاژ فولادی برای ساخت تسمه آهنی توصیه می شود. مزایای انواع تسمه آهنی نسبت به تسمه های طناب سیمی، تسمه های مصنوعی تخت و تسمه های طناب سیمی، موقعیت مناسب برای بارهای ناهموار و خشن ، حالت های سایشی و دمای بالا است. به هر حال زنجیر آلیاژ فولادی نباید دمایی بالاتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت پس از دریافت از تولیدکننده گرما داده شود. با توجه به اتصالات تسمه آهنی و تمرکز تنش در اتصالات، در اثر کوچک ترین خطری نسبت به تسمه های طناب سیمی آسیب می بینند.

انواع تسمه آهنی

رایج ترین تجهیزات حمل بار قلابی شکل انواع مختلفی از تسمه ها هستند. این وسایل اغب به صورت اتصال شونده به بار هستند که طبقه بندی آن ها شامل تسمه های زنجیره ای آلیاژ فولادی، تسمه های طناب سیمی، تسمه های مش فلزی، تسمه های طناب الیافی و تسمه های تخت مصنوعی است. این نوع تسمه های بلند کننده مانند تسمه آهنی ، معمولا بیشتر از وسایل بلندکننده دیگر نیاز به رسیدگی های ایمنی دارد، زیرا معمولا توسط افراد بدون تخصص به طور ناصحیح به کار می رود. طرز استفاده نادرست تسمه بدین معناست که تسمه بیش از حد بار مجاز به کار رود که باعث فرسایش شدید و آسیب می شود. جهت جلوگیری از اتفاقی مهیب، مهندسان باید تمام شرایط را برای سیستم تسمه در نظر گرفته و پیش بینی کنند.

  • تسمه های طناب سیمی

تسمه های طناب سیمی مانند تسمه آهنی کاربرد زیادی در تجهیزات باربرداری دارند. این به خاطر نرخ استحکام به وزن بالای آن، انعطاف پذیری خوب، ذخیره سازی قدرت بالا و راحتی در بازرسی از این نوع تسمه هاست. در تمسه های طناب سیمی، اخطار قبل از عیب در اثر پارگی قسمت بیرونی سیم رخ می دهد و برخلاف زنجیر، عیب در یکی از قسمت های تسمه سیمی شکل در تمام وسیله حمل کننده ایجاد نمی کند.

  • تسمه های مش فلزی

تسمه های مش فلزی مانند تسمه آهنی برای دمای بالا یا کاربردهای ساینده استفاده می شود. آن ها به طور وسیعی در بلند کردن میله و صفحه های فلزی یا وسایلی شبیه که تمایل به بریدن تسمه های تخت مصنوعی یا سیم بکسل را دارند، استفاده می شوند.

کاربرد تسمه های آهنی

تسمه فولادی یک حلقه از نوعی ماده‌ ی منعطف می باشد که به منظور تشکیل پیوند مکانیکی و تبادل انرژی بین دو یا چند شفت بکاربرده می شود. تسمه‌های فولادی به دور پولی‌ها پیچیده و حلقه تشکیل می دهند. در یک مجموعه طور کلی که به دو پولی می باشد امکان دارد هر دو پولی در یک سو گردش کنند یا تسمه می تواند به صورت ضربدری شود تا جهتشان در خلاف هم باشد.

تحت عنوان عامل حرکت، تسمه نقاله از جمله کاربردهای تسمه می باشد. تمسه نقاله به عنوان وسیله ای برای حمل بار بین دو نقطه استفاده می‌ گردد. تسمه فولادی یا تسمه آهنی از جنس های مختلفی تشکیل می شود. می تواند این تسمه ها در سه نوع ورق فولادی، فابریک و ورق گالوانیزه تولید و روانه بازار آهن آلات می گردد. ازجمله پر مصرف ترین عناصر و قطعات در همه ی صنایع از جمله صنایع بسته بندی ،تسمه می باشند.

درپایان

همانگونه که گفته شد تسمه آهنی کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. از جمله ی این کاربردها می توان به استفاده از آن ساختمان ها سازه ها، تیرچه های فلزی در صنعت و کارخانه ها، تیرچه های فلزی خود ایستا (کرومیت، گریتینگ، گاردریل و تولید مقاطع باز فولادی به روش پرس برک و…) اشاره کرد.

شرکت تسمه گستر با نزدیک به سه دهه فعالیت در زمینه تولید کننده و وارد کننده انواع تسمه از جمله تسمه تایم، تسمه صنعتی، تسمه کشاورزی، تسمه دو شیار و … مدعی ارائه با کیفیت ترین انواع تسمه در داخل کشور می باشد. علاوه بر این ، شرکت تسمه گستر به عنوان نماینده برندهای برتر جهانی در زمینه تولید تسمه از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، ژاپن و غیره می باشد. جهت اطلاع از برندها و خرید تسمه و استعلام قیمت تسمه و موجودی به سایت https://tasmegostar.com مراجعه بفرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *