زمان مناسب تعویض تسمه خودرو

تسمه تایم خودرو تضمین می کند که بخشی از انرژی جنبشی تولید شده توسط موتور می تواند برای مقاصدی غیر از حرکت خودرو استفاده شود. مهمتر از همه، انرژی ژنراتور را تامین می کند که از یک طرف منبع تغذیه را در حین رانندگی تامین می کند و از طرف دیگر باتری را تغذیه می کند. کمپرسور تهویه مطبوع اغلب توسط یک تسمه تایم که به شکل V است، هدایت می شود، اگرچه موقعیت نصب و طراحی موتور تعیین می کند که آیا یک تسمه تایمینگ V شکل اضافی برای این کار استفاده می شود یا خیر. بنابراین بایستی زمان مناسب تعویض تسمه خودرو را بدانید زیرا در صورتی که سهل انگاری کنید و به موقع تسمه را تعویض نکنید موتور خودرو آسیب می بیند.

زمان مناسب تعویض تسمه خودرو

تسمه تایم خودرو

تسمه تایم خودرو یکی از مهم ترین اجزا در موتور خودرو است. مهم ترین وظیفه تسمه تایم یا تسمه تایمینگ خودرو ، کنترل نمودن زمان بندی سوپاپ های موتور خودرو می باشد. در برخی از موتورها به جای تسمه از چرخ دنده استفاده می شود به طوری که تسمه یکی از اجزای موتور احتراق داخلی خودرو می باشد که زمان بندی سوپاپ های موتور را کنترل می کند. در موتور احتراق داخلی، تسمه تایم میلنگ را به میل بادامک ها متصل می کند، تا به نوبت بسته شدن و باز شدن دریچه سوپاپ ها را کنترل کند.

یک موتور چهار زمانه مستلزم این است که سوپاپ ها یک بار در هر دو دور میل لنگ در موتور احتراق داخلی، تسمه تایم میلنگ را به میل بادامک ها متصل می کند، تا به نوبت بسته شدن و باز شدن دریچه سوپاپ ها را کنترل کند. یک موتور چهار زمانه مستلزم این است که سوپاپ ها یکبار در هر دو دور میل نگ باز و بسته شوند که تسمه تایم این کار را انجام می دهد.

این تسمه دارای دندانه هایی است تا به وسیله آن، میل بادامک را همزمان با میل لنگ بچرخاند. در بعضی از طراحی های موتور، تسمه تایم همچنین می تواند برای به حرکت درآوردن دیگر اجزاء موتور از قبیل پمپ آب یا همان واتر پمپ و پمپ روغن یا اوئل پمپ نیز استفاده شود تسمه تایم می یابد دز مان معین خود درج شده در دفترچه راهنمای خودرو (بهترین حالت 60000 کیلومتر) تعویض گردد.

زمان مناسب تعویض تسمه خودرو

تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف متفاوت است و بستگی زیادی به نوع رانندگی دارد . تعیین زمان مناسب تعویض تسمه خودرو ، بازدید دوره ای و چک کردن در کیلومتر های مختلف است، در بعضی از خودروهای امروزی مانند هیوندای که چهار سیلندر است بعد از شش سال یا 96 هزار کیلومتر و یا بعد از دو سال یا 24 هزار کیلومتر صتویض تسمه تایم خودرو انجام می شود.

فولکس واگن این کار را بعد از 64 هزار کیلومکتر توصیه می کند اما در بعضی از خودروهای فورد بعد از طی مسافت 160 هزار کیلومتر این کار صورت می گیرد. هزینه تعویض تسمه دینام در کشورهای مختلف فرق می کند که از 75 تا بیش از 150 دلار متغیر است. گاهی اوقات ممکن است با شنیدن سیگنال های هشدار متوجه شوید که زمان تعویض تسمه فرا رسید است؛ هنگامی که موتور را روشن کرده و یا شتاب می گیرید، صداهای قیژقیژ از تسمه دینام می شنوید.

علائم متعددی وجود دارد که نشان می دهد تسمه تایم خودرو باید به زودی تعویض شود. برای مثال، اگر تسمه تایمینگ خودرو جیرجیر کند، این معمولاً نشانه آن است که کشش تسمه بسیار کم است زیرا تسمه در حال از دست دادن چسبندگی خود است. این پدیده به ویژه در روزهای سرد و مرطوب پاییز رخ می دهد. همچنین با فشار دادن بر روی تسمه هنگام خاموش شدن موتور یا تلاش برای چرخاندن تسمه V شکل، می توانید احساس کنید که کشش تسمه بسیار کم است. اگر بتوان آن را بیش از یک چهارم دور پیچاند، کشش بسیار کم است.

همچنین می‌توانید با بازرسی چشمی تسمه در صورتی که تسمه قبلاً آسیب دیده است، نیاز به تعویض را به طور قابل لمسی تشخیص دهید. اگر پهلوها ساییده شوند، مشخص است که تسمه به درستی قرار نگرفته و به اشتباه روی قرقره کار می کند. اگر می‌توانید آثار ساییدگی را در قسمت بیرونی مشاهده کنید، احتمالاً بلبرینگ یک قرقره کششی یا انحراف دیگر به آرامی کار نمی‌کند. آثار ساییدگی روی دنده های یک تسمه دنده V نیز نشان می دهد که یا کشش تسمه بسیار کم است، پروفیل دنده مناسب نیست یا یک قرقره به سختی حرکت می کند. همچنین ممکن است بوی لاستیک سوخته به مشام برسد. تمام این موارد نشان از زمان تعویض تسمه خودرو می دهد تا مشکلی برای خودرو و موتور آن اسجاد نشود.

طول عمر تسمه تایم خودرو

طول عمر یک تسمه V یا تسمه تایم خودرو را نمی توان به طور کلی بیان کرد و می تواند حتی بین موتورهای یک خودرو به طور قابل توجهی متفاوت باشد. بارهای مختلف مسئول این هستند، با گشتاورهای بالا به ویژه به تسمه V صدمه می زنند و آن را در طول زمان طولانی می کنند. تسمه‌های خودرو نیز عمدتاً از لاستیک ساخته شده‌اند که سیم کشش را می‌پوشاند و زمانی که خودرو در معرض عوامل قرار می‌گیرد سفت و شکننده می‌شود. صاحبان گاراژ آن را کمی بهتر دارند. توصیه ما این است که به فواصل تعویض سازنده پایبند باشید و تسمه V شکل یا تسمه تایمینگ را به طور مرتب چک کنید. اگر از عمر تسمه بیش از 5 سال گذشته یا بیش از 60000 تا 80000 کیلومتر مسافت پیموده شده است، باید آن را به دقت زیر نظر داشته باشید و در صورت نیاز اقدام به تعویض نمایید.

تسمه تایم خودرو ، بر چه مواردی تاثیر دارد؟

علاوه بر خودرو ها که از تسمه تایم استفاده می کنند و زمان تعویض تسمه خودرو را باید بدانید، سایر واحدهای کمکی که توسط تسمه V حرکت می‌کنند می‌توانند پمپ فرمان یا پمپ آب باشند، که دومی معمولاً در خودروهای مدرن با تسمه دندانه دار ادغام می‌شود. به دلیل عملکردی که دارد، تسمه تایم دارای دندانه V شکل به عنوان تسمه سنگدانه نیز نامیده می شود و هرکس از تسمه V-Ribed صحبت می کند به معنای نسخه ای با فرورفتگی های طولی است. چنین تسمه‌ای صاف‌تر و انعطاف‌پذیرتر از تسمه‌های V با نیمرخ دندانه‌دار است و می‌تواند زوایای بسته‌بندی بزرگ‌تری را دنبال کند.

اگر زمان مناسب تعویض تسمه خودرو را ندانید و در چک کردن و بازدید آن سهل انگاری کنید، ممکن است، موتور خودرو شما نیز آسیب ببیند و از رده خارج شود. اما دلایلی که ممکن است باعث آسیب موتور خودرو شود عبارتند از :

  • پارگی تسمه تایمینیگ به دلیل استهلاک بالا و تنش های زیاد وارده با آن
  • جدا شدن دندانه های تسمه
  • شل بودن زیاد تسمه تایمینگ که بیشتر به دلیل خرابی تسمه سفت کن اتفاق می افتد. جهت تست شل و یا سفت بودن تسمه با فشار انگشت دست تسمه باید بین 2 الی 3 میلی متر انعطاف داشته باشد.

عوامل پارگی تسمه تایمینگ خودرو

  • استفاده زیاد از دورهای بالای موتور به خصوص در دورهای بیش از 4000 دور در دقیقه که باعث استهلاک سریع قطعات می شود.
  • عدم استفاده از دنده مناسب به خصوص در سربالایی ها و یا عبور ار روی سرعت گیرها که باعث فشار زیاد روی موتور و به عبارتی روی این تسمه می گردد. که در سربالایی حتما از دنده سنگین باید استفاده گردد.
  • خرابی تسمه سفت کن که در صورت گیرپاژ کردن آن باعث کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد. زیاد سفت کردن تسمه که در ابتدا باعث خرابی تسمه سفت کن و در نهایت خرابی تسمه خواهد شد.
  • تسمه های نامرغوب در بازار به وفور یافت می شود که توان تحمل بارهای زیاد را ندارند و به سرعت مستهلک می گردند. بازم است جهت خرید یک تسمه مناسب با یک تعمیر کار مجرب مشورت نمایید.

زمان مناسب تعویض تسمه خودروکلام آخر

در صورت خرید تسمه تایم با یک بازدید چشمی از عدم شکستگی در سطح تسمه مطمئن گردید و از تا زدن و یا از قرار دادن در جای مناسب (مثل قرار دادن در جعبه ابزار و یا گذاشتن وسایل روی آن) خودداری نمایید و ظاهر کلیه دندانه های تسمه بازدید گردد و در صورت رویت سیم های نازک شبیه نایلون از آن استفاده نگردد.

شرکت تسمه گستر با نزدیک به سه دهه فعالیت در زمینه تولید کننده و وارد کننده انواع تسمه از جمله تسمه تایم، تسمه صنعتی، تسمه کشاورزی، تسمه دو شیار و … مدعی ارائه با کیفیت ترین انواع تسمه در داخل کشور می باشد. علاوه بر این ، شرکت تسمه گستر به عنوان نماینده برندهای برتر جهانی در زمینه تولید تسمه از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، ژاپن و غیره می باشد. جهت اطلاع از برندها و خرید تسمه و استعلام قیمت تسمه و موجودی به سایت https://tasmegostar.com مراجعه بفرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *