طراحی موتور خودرو ها متفاوت است. بعضی از این موتور ها فضای کافی برای جلوگیری از برخورد سوپاپ ها به پیستون ها در زمانی که تایمینگ سوپاپ ها به هم می ریزد، داردند. ما به این موتور ها، موتور های هرز گرد یا غیر تداخلی می گوییم. این گونه موتور ها برای عملکرد و کارایی پایین طراحی و تولید می شوند.

فضای کافی به این معنی است که سوپاپ ها در حین کارکرد موتور خورو به میزان زیاد وارد محفظه سیلندر نمی شوند و همین امر سبب می شود در زمان بهم ریختگی تایمینگ از برخورد سوپاپ و پیستون جلوگیری شود. هرزگرد یا غیر تداخلی بودن موتور به این معنی نیست که نگهداری و تعویض به موقع زنجیر یا تسمه تایم به فراموشی سپرده شود.

برای دستیابی یه عملکرد و توانایی بیشتر مهندسان طرح های متعددی از موتور خودرو با تلورانس نزدیک (کم) را ساختند. موقعی که زمانبندی سوپاپ ها بر اثر خرابی تسمه تایم یا زنجیر تایم اتفاق می افتد، سوپاپ ها با پیستون برخورد می کنند. در واقع در این نوع موتور ها سوپاپ ها و پیستون ها در هنگام کارکرد موتور یک فضا (مکان) را اشغال می کنند، فقط نه در یک زمان واحد!

علیرغم دستیابی به اسب بخار بالاتر در این گونه موتور ها، اشکال این موتور ها ریسک بالای صدمه جدی به موتور در صورت بروز نقص در تایمینگ سوپاپ ها است. به این نوع طراحی موتور، موتور تداخلی گفته می شود. پس به کار واداشتن موتور های تداخلی بیش از زمان توصیه شده برای عمبر مفید تسمه یا زنجیرکاری غیر عقلانی است.

تولید کنندگان خودرو به طور معمول زمانی که از تسمه تایم استفاده می کنند اطلاعات مربوط به نوع طراحی موتور خود را (تداخلی یا هرزگرد) منتشر می کنند. آن ها موقعی که از زنجیر تایم استفاده می کنند اغلب این اطلاعات (تداخلی یا هرزگرد بودن) را به علت ندرت وقوع شکستگی زنجیر اعلام نمی کنند. این شرایط کمی گمراه کننده است و ممکن است صاحبان خودرو را به سمت این فکر سوق دهد که موتور خودرو آن ها کاملاً در این مسئله ایمن است.

در شرایط نامساعد اگر تایمینگ سوپاپ ها با مشکل مواجه شود هر موتوری (تداخلی یا هرزگرد) ممکن است آسیب ببیند. زنجیر تایم ها هم حتی اگر شکسته نشوند باعث صدمات و خسارات قابل توجهی می شوند. برطرف کردن هر نشانه ای که حاکی از وجود مشکل در زنجیر یا تسمه است، بهترین روش برای جلوگیری از یک فاجعه است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *