عملکرد نادرست دینام خودرو

دینام در ماشین شما وسیله ای است که انرژی مکانیکی موتور شما را به برق تبدیل می کند و سیستم های الکتریکی را برای همه چیز از کامپیوتر ماشین گرفته تا استریو شما تامین می کند. این دستگاه در کنار باتری شما کار می کند تا مطمئن شوdد که ماشین شما می تواند راه اندازی شود و همانطور که باید کار کند، اما وقتی دینام خودرو به درستی کار نکند و دچار مشکل شود، ماشین عملکرد صحیحی نخواهد داست. در عملکرد دینام، نقش تسمه دینام بسیار مهم است و درصورت آسیب دیدگی و خرابی ، عملکرد دینام مختل خواهد شد و در کنار آن عملکرد کلی خودرو نیز دچار تنش خواهد شد.

علائم عملکرد نادرست دینام

دینام معیوب یا فرسوده یا تسمه دینام پاره و فرسوده، می تواند بر عملکرد ماشین شما تأثیر بگذارد. عوامل بسیاری وجود دارد که نشان دهنده عملکرد نادرست دینام و در نتیجه نشان دهنده دینام خراب یا فرسوده می باشد. برخی از رایج‌ترین روش ها برای شناسایی دینام خراب یا فرسوده و از رده خارج شده را در ادامه مرور می کنیم.

باتری ضعیف یا مرده

این احتمالاً رایج ترین علامت معیوب شدن دینام است. با توجه به اینکه وظیفه دینام شارژ باتری ماشین شماست، باتری ضعیفی که همیشه خالی کار می کند، علامت قرمزی است که دینام شما در حال فرسودگی است.اگرچه ممکن است این تنها دلیل خالی بودن باتری شما نباشد، اما اغلب مشکل از دینام یا تسمه دینام است. همچنین، اگر هنگام روشن کردن اشتعال، نماد باتری روی داشبورد شما روشن شود، اما به زودی خاموش نشود، نشانه دیگری است که باید به دینام خود دقت کنید.

صداهای عجیب

هنگام روشن کردن جرقه، صداها و صداهایی را که ماشین شما تولید می کند، می شناسید، اما اگر شروع به شنیدن صداهای عجیب و غریب کردید، ممکن است دینام شما باشد. ما می دانیم که اتومبیل ها در یک زمان صداهای عجیب و غریب بسیار زیادی تولید می کنند، اما اگر فکر کنید دینام چه می کند، ممکن است ایده بهتری به شما بدهد.

تسمه دینام کمکی روی ماشین شما انرژی را از میل محرک اصلی می گیرد و عملکردهای دیگری مانند فن یا واحد تهویه مطبوع را انجام می دهد. دینام طوری ساخته شده است که با سرعت نسبتاً بالایی کار کند تا الکتریسیته کافی تولید کند، بنابراین اگر آسیب ببیند یا در حال خروج از آن باشد، می تواند قبل از اینکه کاملاً بیرون بیاید، صدای خراش یا ناله تولید کند.

چراغ های کم نور

یکی از بارزترین علائم عملکرد نادرست دینام ، نورهایی است که وقتی پای خود را روی پدال گاز نگذارید، کم نور می شوند. اگر چراغ‌های داشبورد و همچنین چراغ‌های جلو در زمانی که خودروی شما در حال حرکت است کم‌رنگ می‌شود، احتمالاً دینام بدی است. دلایل دیگر این مشکل می تواند لغزش تسمه کمکی یا خوردگی پایانه های باتری باشد، اما منطقی است که دینام شما با سرعت دور آرام موتور شما هماهنگی نداشته باشد.

راه اندازی آهسته

شما کلید خود را می گذارید و سعی می کنید موتور خود را به طور معمول روشن کنید، اما موتور استارت شما در تلاش است تا موتور شما را زنده کند. این یکی دیگر از نشانه‌های آشکار خرابی دینام است. اگر اصلاً شروع نمی شود، می تواند نشانه ای از خرابی کامل دینام و عملکرد نادرست دینام خودرو شما باشد.

عملکرد ضعیف الکتریکی

آخرین پرچم قرمز ما که ممکن است تا حدودی به راحتی قابل تشخیص باشد، یا ممکن است در مدت زمان طولانی‌تری رخ دهد، از دست دادن عملکرد در سیستم‌های الکتریکی خودروی شما است. اگر شیشه‌ها به آرامی پایین می‌آیند، یا برف‌پاک‌کن‌های شیشه جلوی شما برای نگه‌داشتن باران تلاش می‌کنند، احتمالاً یک دینام در آخرین پایه‌های آن است.

تست دینام خودرو

اگر به مشکلی در دینام خود مشکوک هستید، گام های بعدی این است که آن را به طور کامل آزمایش کنید تا ببینید که آیا عملکرد نادرست دینام خودرو به دلیل معیوب یا فرسوده بودن است. ابزار مورد نیاز جهت تست دینام خودرو ، مولتی متر یا ولت متر می باشد. این قطعه متداول از تجهیزات تست الکتریکی، ابزار ارزشمندی برای عیب‌یابی مشکلات خودرو است و از آن برای آزمایش دینام، باتری یا هر چیز الکتریکی در داخل و اطراف وسیله نقلیه خود استفاده کنید.

مراحل تست دینام

قبل از اینکه مستقیماً وارد آزمایش ولتاژ دینام خود شوید، باید سلامت باتری خود را بررسی کنید. باتری ضعیف، قدیمی یا آسیب دیده می تواند بسیاری از علائم را ایجاد کند که در بالا توضیح داده شد، بنابراین مولتی متر خود را بردارید و آن را روی ولتاژ 20 ولت تنظیم کنید. چراغ‌های جلوی خود را روشن کنید تا از شر هرگونه «شارژ سطحی» خلاص شوید برای حدود دو دقیقه، سپس آن‌ها را خاموش کنید. درب ماشین خود را باز کنید و باتری خود را پیدا کنید. پایانه های باتری را پیدا کنید. پایانه های مثبت (+) و منفی (-) باید به وضوح مشخص شوند. بررسی کنید که کابل های باتری خود به درستی وصل شده باشند و آسیب نبینند یا خورده نشده باشند.
با استفاده از مولتی متر، پروب قرمز را به ترمینال مثبت و پروب سیاه را به ترمینال منفی وصل کنید . بازخوانی در مولتی متر شما باید حدود 12.6 ولت باشد. هر چیزی کمتر از این باشد و مشکل باتری دارید. با رها کردن پروب ها در جای خود، موتور خود را روشن کنید و بازخوانی را تماشا کنید. با وارد شدن دینام ولتاژ کاهش می یابد، اما اگر به زیر 10 ولت برسد، نشانه ای از خرابی باتری است. موتور را خاموش کنید.
اکنون که باتری خود را بررسی کرده اید، وقت آن است که همین کار را با دینام خود انجام دهید. برای این آزمایش مولتی متر خود را روی 20 ولت DC بگذارید و پروب ها را به پایانه های باتری متصل کنید. در حالی که موتور شما هنوز کار می کند، بازخوانی مولتی متر خود را بررسی کنید، باید حدود 14.2 ولت باشد. خواندن پایین به این معنی است که دینام شما هوشیار نیست. تقاضا و خواندن بالا به این معنی است که جریان برق را به درستی تنظیم نمی کند. اکنون زمان آن رسیده است که ببینید سیستم های خودروی شما با بارگیری باتری چگونه عمل می کنند. چراغ‌های جلو، فن‌ها، استریو و سایر سیستم‌های الکتریکی خودرو خود را روشن کنید. اکنون به مولتی متر خود نگاهی بیندازید، بازخوانی باتری باید با تمام بار روی آن کمی به حدود 14 ولت کاهش یابد، اما نه بیشتر از آن. هر ولتاژ کمتر از 13 ولت باشد،دینام شما دارای مشکل است. اکنون سیستم‌های خودروی خود را که به باتری شما فشار وارد می‌کردند خاموش کنید و سقوط ولت‌ها را تماشا کنید.
ضریب خواندن شما باید کمی بالاتر از مقدار اصلی باشد که در اولین آزمایش باتری خود دریافت کردید. این بدان معناست که دینام شما آن را به درستی شارژ می کند. اگر یکسان یا کمتر از 12.6 ولت باشد، دینام شما کار خود را به درستی انجام نمی دهد. پروب ها را از باتری خود خارج کنید، هر پوششی را جایگزین کنید و موتور خود را خاموش کنید.

در پایان

اگر این مراحل را برای آزمایش باتری و دینام خود دنبال کردید و فکر می کنید به اندازه کافی خوب عمل نمی کند، وقت آن است که با مکانیک خود صحبت کنید. آنها می توانند باتری شما را به طور کامل تست کنند و کشش تسمه کمکی شما را بررسی کنند و همچنین دینام شما را با دینام جدید تعویض کنند. ممکن است خودتان دینام را عوض کنید، اما اگر به اندازه کافی برای برداشتن تسمه سرپانتین خود و کار بر روی قطعات الکتریکی اطمینان ندارید، بهتر است این کار را به متخصصان بسپارید.

شرکت تسمه گستر با نزدیک به سه دهه فعالیت در زمینه تولید کننده و وارد کننده انواع تسمه از جمله تسمه تایم، تسمه صنعتی، تسمه کشاورزی، تسمه دو شیار و … مدعی ارائه با کیفیت ترین انواع تسمه در داخل کشور می باشد. علاوه بر این ، شرکت تسمه گستر به عنوان نماینده برندهای برتر جهانی در زمینه تولید تسمه از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، ژاپن و غیره می باشد. جهت اطلاع از برندها و خرید تسمه و استعلام قیمت تسمه و موجودی به سایت https://tasmegostar.com مراجعه بفرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *