انواع تسمه در یک موتور معمولی

انواع تسمه در موتور

تسمه ها قطعات ساده ای هستند اما نقش مهمی در عملکرد موتور دارند. به بیان ساده، یک تسمه قدرت بخشی (یا مجموعه ای از قطعات) را در موتور تامین می کند. موتور شما چندین تسمه دارد. تعداد تسمه هایی که موتور شما دارد به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن موتور شما
  • طراحی موتور

انواع تسمه در یک موتورر معمولی به موارد بالا بستگی دارد. امروز در مورد برخی از رایج ترین تسمه های موجود در موتورها صحبت کنیم.

تسمه تایم

اگر به جلوی موتور نگاه کنید، در برخی موارد یک تسمه دندانی پیدا خواهید کرد (اگرچه در اکثر وسایل نقلیه فعلی، این تسمه با یک زنجیر جایگزین می شود). از طریق چندین قرقره به میل لنگ و میل بادامک متصل می شود. تسمه تایم یا تسمه تایمینگ که سال‌ها پیش به آن تسمه محرک گیلمر نیز گفته می‌شد، دو کاربرد اصلی دارد. میل بادامک موتور را نیرو می دهد و آن را دقیقاً با میل لنگ هماهنگ نگه می دارد. این تضمین می کند که دریچه ها در زمان مناسب(سوپاپ زمان) باز و بسته می شوند. به همین دلیل به آن تسمه تایم می گویند.

تسمه تایم یا تسمه تایمینگ ، معمولا بعد از 90 هزار مایل خراب می شود. برخی از تسمه های تایم می توانند تا 110 هزار مایل دوام بیاورند. پمپ های آب تقریباً به همان اندازه کار می کنند. تعویض تسمه تایم و پمپ آب با هم همیشه عاقلانه است. توصیه می شود پمپ آب را حتی اگر قطعه هنوز به خوبی کار می کند، تعویض کنید. احتمال اینکه پمپ قبل از فرسودگی تسمه تایم بعدی از کار بیفتد زیاد است.  در تسمه گستر ، ما یک کیت کامل را ارائه می دهیم که شامل تسمه تایم با کیفیت OE و پمپ آب برای مدل خودرو شما می باشد.

تسمه فن

سیستم خنک کننده برای تامین انرژی نیاز به تسمه دارد. در برخی موتورها، تسمه سرپانتین به آن نیرو می دهد. در موتورهای دیگر، تسمه فن آن را تغذیه می کند. این می تواند بخش های زیر را در سیستم خنک کننده تغذیه کند:

  • پمپ آب
    فن رادیاتور
    تهویه مطبوع

با تغذیه سیستم خنک کننده، یک تسمه فن عملکرد زیر را انجام می دهد:

  • رادیاتور را خنک می کند.
  • مایع خنک کننده را از طریق موتور به گردش در می آورد.

اگر تسمه فن پاره شود، موتور شما دیگر خنک نمی شود. این امر باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود که ممکن است منجر به تعمیرات پرهزینه شود. بنابراین ایده خوبی است که تسمه فن را در بازرسی های معمول بررسی کنید.

تسمه دینام

اگر تسمه سرپانتین دینام را تغذیه نمی کند، موتور دارای تسمه دینام است. این یک تسمه کوچک است که فقط دینام را تغذیه می کند. بسته به طراحی موتور، تسمه دینام ممکن است پمپ فرمان را نیز تامین کند. بدون تسمه دینام، باتری شارژ نمی شود.

تسمه سرپانتین

در زمان های قدیم موتورها تسمه های زیادی داشتند که نیروی بخش های مختلف را تامین می کردند. به عنوان مثال، یک موتور قدیمی ممکن است چندین تسمه V داشته باشد. تسمه های V ، کمربندهایی با شیارهای عمیق هستند که شبیه حرف V هستند. اختراع کمربند مارپیچ آن را تغییر داد. تسمه سرپانتین چند نام دارد: تسمه لوازم جانبی و تسمه محرک. کمربند بلندی است و از چندین قرقره عبور می کند. به همین دلیل به آن کمربند سرپانتین می گویند.

می توانید تسمه سرپانتین را در جلو یا کنار موتور پیدا کنید. تمام تسمه های سرپانتین برای افزایش سطح تماس با درایو و قرقره های رانده آجدار هستند. این به تسمه کمک می کند تا در تماس با قرقره ها باقی بماند و قدرت بیشتری را انتقال دهد. میل لنگ باعث چرخش تسمه سرپانتین می شود. هنگامی که تسمه سرپانتین می چرخد، تمام لوازم جانبی موتور از جمله:

  • پمپ فرمان برق
  • پمپ آب
  • دینام
  • تهویه مطبوع

عملکرد صحیحی باید داشته باسند. یک تسمه سرپانتین معمولاً 60 تا 100 هزار مایل طول می کشد تا خراب شود. اما عاقلانه است که تسمه مارپیچ را در بازرسی معمول خود بررسی کنید. ممکن است ، تسمه سرپانتین زودتر ترک بخورد، از هم بپاشد یا حتی بشکند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، لوازم جانبی آن از کار می‌افتند و خودرو باید بکسل شود.

چگونه تسمه ها در طول سالها تغییر کرده اند؟

انواع تسمه در موتور که سالهاست استفاده می شود، در طول سال ها و به مرور تکمیل و تکامل یافته اند. گاهی اوقات آنها همراه با موتورها تکامل می یابند. در موارد دیگر، آنها برای ارائه عملکرد و طول عمر بهتر تکامل یافته اند. برخی از بزرگترین تغییراتی که در طول سال ها در تسمه تایم ها مشاهده شده است ، عبارتند از:

  • تسمه های سرپانتین بسیار طولانی تر و پهن تر از تسمه های V قدیمی هستند.
  • کیفیت مواد بهبود یافته و باعث می شود ، تسمه ها عمر طولانی تری داشته باشند.
  • طرح تسمه V باریک و عمیق به یک کمربند پهن و مسطح با دندانه تبدیل شد.
  • چندین تسمه V در موتورهای قدیمی تر در یک تسمه مارپیچ در موتورهای جدیدتر ترکیب شده اند.
  • امروزه تسمه ها بهتر و بادوام تر از همیشه هستند.

کلام پایانی

شرکت تسمه گستر با نزدیک به سه دهه فعالیت در زمینه تولید کننده و وارد کننده انواع تسمه از جمله تسمه تایم، تسمه صنعتی، تسمه کشاورزی، تسمه دو شیار و … مدعی ارائه با کیفیت ترین انواع تسمه در داخل کشور می باشد. علاوه بر این ، شرکت تسمه گستر به عنوان نماینده برندهای برتر جهانی در زمینه تولید تسمه از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان، ژاپن و غیره می باشد. جهت اطلاع از برندها و خرید تسمه و استعلام قیمت تسمه و موجودی به سایت https://tasmegostar.com مراجعه بفرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *